patricias löv

9 02 2012

Vår/sommarsidan av Patricias löv till Hemslöjdsutställningen på Liljevalchs.

Patricia var först i Fria tyglar med att bli färdig med sitt löv till Hemslöjdens 100-årsjubileum. Så här skriver hon om sitt löv:

 

Löv på löv på löv
Ända från början hade jag tanken att lövet verkligen skulle bli som ett stort grönt löv. Jag skissade på två olika utseenden, en med smala tygremsor och denna variant med glesa nerver uppdelade i mindre nerver.

Höstsidan på Patricias löv.

Jag ritade upp lövet i verklig storlek på mönsterpapper och klippte ut delarna. Alla lappar syddes ihop på maskin. Ena sidan är höst. Den sydde jag först och jag tyckte att vissa delar blev för stora, så när jag sydde andra sidan, vår/sommar, så blev det några fler delar. Men för övrigt är det samma mönsterdelar jag använde.

Varje sida syddes färdig med vadd och ett tyg bakom och ett löv kviltades i varje tygbit. Jag kviltade på maskin på fri hand med melerad tråd, olika tråd för de båda sidorna. Eftersom det visade sig att tråden ibland var mycket likt vissa tyger så har jag använd lite guldfärgad Paintstick för att framhäva de kviltade löven. Jag har även kviltat vissa av löven en gång till med metallictråd.

Men jag var fortfarande inte helt nöjd. Då kom jag på att göra dekorativa löv som jag sydde på maskin med olika tygrester, även  skimrande syntetiska. Löven applicerade jag för hand, huvudsakligen på de ställen som jag inte var helt nöjd med.

Den stora nerven på lövet är uppfylld med garn för att bli lite tjockare. Jag kviltade för hand längs nervens sidor.

De båda sidorna av lövet är ihopsydda med en remsa som är lika bred som träramen är tjock. I en del av remsan finns ett blixtlås infällt för att underlätta monteringen.

Mitt löv har nummer 1895 i fall du vill bjuda på det när den hänger på galleriet!

Patricia

 

Läs mer: Ser du löven för alla träd (Tidningen Hemslöjd)

Åtgärder

Information

One response

25 06 2012
nu är löven till salu « fria tyglar

[…] löv på Tradera. Läs om när Patricia gjorde sitt löv. Share this:FacebookE-postTwitterGillaGillaBe the first to like […]

Kommentera

