anitas löv

20 03 2012

Anitas löv till Hemslöjdsutställningen på Liljevalchs sommaren 2012.

Anita blev klar sist med sitt löv. Men i tid för inlämningen den 29 februari. Så här skriver hon:

Min första tanke när jag hade hämtat min lövmall på Naturhistoriska museet i Göteborg var: Woaw, va stort det är! I mitt huvud var lövet inte alls så stort när jag läste om Hemslöjdens jubileumsutställning och anmälde mitt intresse. Men har man tagit fan i båten är det bara att ro honom iland…

Anitas löv på väg till insamlingen i Göteborg.

Redan från början hade jag en tanke om att jobba med lövet i två steg. Jag ville klä in själva stommen med lappteknik och jag ville att stommen skulle vara inlindad i vadd. Sen tänkte jag att jag skulle arbeta med hålrummet. Men allt blir inte som man tänkt sig.

Nåväl. Jag fick fullt upp med att klara av steg ett. Jag ritade en mall på tidningspapper som jag sydde tygremsor på, så att jag fyllde hela mallen. Sen fick jag sitta och pilla bort alla små pappersbitar från baksidan. Gjorde två sådana, spegelvända mallar som jag täckte med tyglappar. Och så lindade jag lövmallen med remsor av polyestervadd.

Sen tog jag fram min häftpistol och sköt fast det ena tyglövet längs yttersidan. När det var klart nålade jag fast det andra tyglövet och sydde en söm för han mitt på yttersidan av mallen. Därefter tog jag fram häftpistolen igen, spände tyget på ena sidan och sköt fast det på insidan av lövmallen. Så var det dags att nåla fast den andra sidan och sy fast alltihop för hand igen. Helt klart pilligare att sy insidessömmen än yttersidessömmen.

Mitt i allt detta bytte jag jobb, med allt vad det innebär av tidsbrist. Så här slutade mitt arbete med lövet. Det blev ett helt ihåligt löv. Ändå tycker jag att det blev fint.

Dagen för inlämning tog jag lövet med på spårvagnen – och fotograferade det på hållplatsen. Bar det i en svart sopsäck, som ändå avslöjande säckens innehåll. Så på vagnen började en ung kvinna prata med mig, om att hennes mamma också sytt löv. En liten stund av gemenskap så där på morgonkvisten.

Mitt löv har nummer 1068.

Och jag ska absolut ta mig till Stockholm och Liljevalchs i sommar! Jag bara måste se skogen av Hemslöjdslöv.

Åtgärder

Information

One response

25 06 2012
nu är löven till salu « fria tyglar

[…] Anitas löv på Tradera. Läs om när Anita gjorde sitt löv. […]

Kommentera

